Psykisk misshandel på film – Klassiker

Gaslyktan eller Gasljus (Gaslight), 1944

Amerikansk thriller från 1944 med Ingrid Bergman och Charles Boyer. För sin rollinsats i denna film belönades Ingrid Bergman med en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll. Gaslyktan belönades även med en Oscar för bästa scenografi.

Filmen börjar med att den världsberömda operasångerskan Alice Alquist har mördats i sitt hem på Thornton Square 9 i London. Förövaren var ute efter Alices juveler, men blev avbruten av en ung flicka och fick fly innan han fick tag på juvelerna. Flickan var Paula, Alices systerdotter, som vuxit upp med sin moster eftersom mamman dött.

Ingrid Bergman, Gaslight, 1944

Ingrid Bergman, Gaslight, 1944

Efter mordet skickas Paula (Ingrid Bergman) till Italien för att utbilda sig till operastjärna hos samma sånglärare som en gång lärde upp Alice. Hon studerar hos honom i flera år, medan hon hela tiden försöker glömma den hemska natten på Thornton Square 9 i London.

Men så möter Paula Gregory Anton (Charles Boyer) och snart blir hon kär i honom. De gifter sig och han övertalar henne att de ska bo i det lediga huset i London, som hennes moster testamenterat till henne, men som stått tomt på grund av vad som hänt. För att lugna Paulas oro, som är förknippad med huset, föreslår Gregory att de ställer upp alla Alices tillhörigheter på vinden och stänger igen.

Men innan de gör det hittar Paula ett brev adresserat till hennes moster från en man vid namn Sergius Bauer, daterat endast två dagar före mordet, undangömt i en notbok. Gregorys reaktion på detta fynd är förbryllande hetsig, men han samlar sig snabbt och ursäktar sitt utbrott med att det kom sig av frustration över de hemska minnen som hans fru lever med.

Efter att Alices saker packats upp på vinden och luckan spikats igen börjar bisarra saker hända: När Paula besöker Towern i London tappar hon en brosch, som Gregory gett henne, trots att den förvarats säkert i hennes handväska. En bild försvinner från väggen i huset och Gregory påstår att Paula tagit den, men Paula har inget minne av att ha gjort det. Paula hör också fotsteg från våningen ovanför, från den förseglade vinden, och ser husets ljuskälla, gasljuset (föregångare till den elektriska lampan), fluktuera i ljusstyrka utan uppenbar anledning. Gregory tolkar allt detta som påfund sprungna ur Paulas fantasi.

Gregory gör allt i sin makt för att isolera sin fru från andra människor. Han tillåter henne inte att gå ut eller ha besökare, vilket han hävdar är för hennes eget bästa på grund av hennes ”nerver”. Hennes ”dåliga nerver” har gjort henne till kleptoman och givit henne vanföreställningar, menar han.

Ingrid Bergman och Charles Boyer i upplösningsscenen, Gaslight 1944

Ingrid Bergman och Charles Boyer i upplösningsscenen, Gaslight 1944

Men det visar sig att Paula inte alls har vanföreställningar, utan istället är det Gregory som smyger sig upp på vinden och letar bland Alices saker efter de försvunna juvelerna. Hans riktiga namn är nämligen Sergius Bauer och han är Alices mördare.

Det är han som gömt de saker som försvunnit och fått henne att tro att det är hon som inte längre vet vad hon gör. Det är även han som vridit på gasljuset uppe på vinden, under sitt sökande där, och då orsakat att gasljuset i Paulas rum har skiftat ”oförklarligt” i styrka. Han sökte upp Paula i Italien för att där vinna hennes hjärta, kunna gifta sig med henne och övertyga henne om att flytta till London, allt i syfte att få tillgång till huset för att fortsätta söka efter Alices juveler.

Hans plan fungerar nästan. Paula räddas av ett tillfälligt möte med en främling på Towern i London. Främlingen visar sig vara polisinspektör Brian Cameron från Scotland Yard, en av moster Alice Alquists beundrare. Med hjälp från hushållerskan Elizabeth, som misstänker att det är husbonden som orsakar alla udda händelser i huset, och en skvallertant bland grannarna, lyckas polisinspektören till slut med att lösa mordet på mostern. Samma kväll som Gregory äntligen hittar de eftersökta juvelerna dyker han upp och arresterar honom.

I upplösningsscenen hänger sig Paula åt hämnd genom att psykiskt tortera Gregory, som sitter bunden vid en stol, genom att locka honom med att hon ska befria honom så att han kan fly undan arrestering, rättegång och avrättning.

Paula: If I were not mad, I could have helped you. Whatever you had done, I could have pitied and protected you. But because I am mad, I hate you. Because I am mad, I have betrayed you. And because I’m mad, I’m rejoicing in my heart, without a shred of pity, without a shred of regret, watching you go with glory in my heart!

Gregory: I knew from the first moment I saw you that you were dangerous to me.
Brian Cameron: I knew from the first moment I saw you that you were dangerous to her.

Filmen Gaslight (och pjäsen som ligger till grund för filmen) har lånat sitt namn till benämningen på en speciell form av , ”gaslighting”, under vilken felaktig information presenteras för ett offer, med syfte att få henne eller honom att tvivla på sitt eget minne, uppfattningsförmåga och förstånd. I sin enklaste form kan sådan psykisk misshandel gå ut på att en förövare av misshandel förnekar att misshandeln någonsin ägt rum. I mer avancerade fall iscensätter en förövare en serie bisarra händelser i avsikt att förvirra offret.

© SvartaKatten jan 2012
Du får kopiera denna text och använda den i ICKE kommersiellt syfte på villkor att du anger källan vuxnabarn.nu,
länkar tillbaka till denna sida med en klickbar länk, samt att du inte gör några ändringar i texten.

Share

Liknande artiklar

Sidor: 1 2 3