Forum för Vuxna Barn till Narcissistiska Föräldrar

Ett vattenhål på nätet för dig som har vuxit upp med en personlighetsstörd förälder

Vad är PM? Hur skickar jag PM? Hur läser jag PM?

Den här kategorin innehåller vanliga frågor om forumet och dess funktioner. Många av de vanligaste frågorna besvaras även på sidan FAQ.
Kategoriregler
Kan läsas av gäster. Den här kategorin innehåller vanliga frågor om forumet och dess funktioner. Här kan du ställa frågor om forumets tekniska funktioner och även felrapportera.

Har du en fråga, eller har hittat ett fel, sök i denna kategori - använd sökfunktionen - och om du inte hittar svaret; starta en ny tråd. Vänligen respektera att inte skicka PM till moderator om forumtekniska frågor! Vi får svara om och om igen på samma frågor enskilt till olika användare om användare skickar PM. Det är bättre med en tråd där ALLA kan läsa och ställa följdfrågor.

Många av de vanligaste frågorna besvaras även på sidan FAQ - Frequently Asked Questions.

Vanliga frågor bland nykomlingar:
Spoiler: visa text
Hur registrerar jag mig på forumet? | Hur startar/svarar jag på en tråd? | Teamet bakom driften av detta forum | Byta användarnamn | Ändra e-postadress

Innan du skrivit tre foruminlägg kan du, som nykomling, INTE använda följande funktioner:
Privata meddelanden (PM), signatur, skriva- eller svara på blogginlägg/dagboksinlägg, använda forumets sökfunktion, samt visa medlemslistan och medlemsprofiler. Dessa funktioner aktiveras automatiskt efter att du skrivit ditt tredje foruminlägg.

Inaktiverade konton och e-postadresser som redan används:
  1. Du kan inte registrera samma e-postadress två gånger. Får du meddelande att den angivna e-postadressen används redan av en annan användare beror det alltså på att du redan registrerat den e-postadressen.
  2. Det är inte tillåtet att ha fler än ett aktivt konto åt gången på forumet. Vill du registrera ett nytt konto måste du först be att få det gamla kontot inaktiverat, eller vänta på att det gamla kontot blir inaktiverat.
  3. Ditt konto inaktiveras om:
    • du inte fyller i fältet "Om mig" vid registreringen. Sådana registreringar inaktiveras omedelbart, så fort administratören ser dem. Också om ditt konto på annat sätt framstår som oseriöst kommer det att inaktiveras så fort administratören ser det.
    • du inte skriver ditt första foruminlägg inom loppet av en månad.
    • du inte skriver dina första tre foruminlägg inom loppet av tre månader.
  4. Inaktiverade konton raderas sedan oftast en tid senare - oftast inom ett halvår.
  5. Vänligen LÅT BLI att registrera ett konto här på forumet, om du inte tänker skriva inlägg på forumet och delta i diskussionerna!

Vad är PM? Hur skickar jag PM? Hur läser jag PM?

Oläst inläggav SvartaKatten » ons 21 jan 2009, 00:52

Innan du skrivit tre inlägg kan du inte använda forumets funktion för privata meddelanden (PM). Den aktiveras automatiskt efter ditt tredje inlägg. Om du behöver ha tag på en moderator innan dess, skicka ett mail till info@vuxnabarn.nu

PM betyder Personliga Meddelanden
Du kan skicka och ta emot personliga meddelanden från andra användare på detta forum. Ett PM kan bara läsas av den som skickat det och av den eller de personer som meddelandet är adresserat till. Det är alltså ett privat meddelande.

Skicka PM
För att skicka ett PM klickar du på länken till Kontrollpanel och väljer fliken Personliga Meddelanden. I rutan under rubriken "Skriv meddelande" skriver du namnet på den medlem du vill adressera meddelandet till och klickar sedan på knappen "Lägg till". Därefter skriver du en rubrik för meddelandet på raden "Ämne:" och en meddelandetext i den stora textrutan, och klickar på knappen "Skicka". Du kan också förhandsgranska meddelandet innan du skickar. Ett skickat meddelande ligger i mappen "Utkorg" tills det har blivit läst av mottagaren. När det blivit läst flyttas det automatiskt till mappen "Skickat".

Du kan också skicka ett PM till en medlem genom att klicka på PM-ikonen under en användares visningsbild i en tråd. Då får ditt meddelande till användaren samma rubrik som tråden hade, en länk till tråden infogas automatiskt i ditt meddelande, och texten från inlägget citeras i meddelandet. Vill du inte ha med länken och/eller hela texten kan du ta bort allt, eller valda delar. Du kan även ändra meddelandets rubrik till något annat.

Läsa PM
Om du har fått ett PM från en annan användare kommer en pop-up-ruta att öppnas i din webbläsare när du loggar in på forumet. Det vill säga; om din webbläsare har den inställningen att den tillåter pop-ups från vuxnabarn.nu. Bredvid länken till "Kontrollpanel" kommer det även visas inom parentes ( ) att du har ett nytt meddelande. Du kan klicka på pop-up-rutan, eller på texten inom parentesen för att gå till Inkorg och läsa meddelandet.

Oönskade PM
Citerar texten som står i FAQ under rubriken "Jag får oönskade personliga meddelanden!":
FAQ skrev:Du kan blockera en användare från att skicka personliga användare till dig genom att använda meddelanderegler som du ställer in i din kontrollpanel. Om du får anstötliga personliga meddelanden från en viss användare så bör du informera forumadministratören, de har makten att förhindra en användare från att skicka personliga meddelanden överhuvudtaget.
Senast redigerad av SvartaKatten mån 26 nov 2012, 10:57, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: lade till info
Tekniska problem: Ställ din fråga här! | Rapportera ett inlägg | Synpunkter och idéer
Mänskliga rättigheter åt brottsoffer IDAG! Utbilda all vård- och omsorgspersonal om kris, trauma och traumatisk stress! De som INTE VILL arbeta enligt modern vetenskap om bemötande och behandling av personer som utsatts för våld och övergrepp MÅSTE SLUTA jobba med människor! Endast personer som har förmåga att bemöta patienter empatiskt och anser att alla människor är lika mycket värda ska få jobba med människor!
Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

Trådstartare
Blogg: Visa blogg (12)
Roll: Global moderator och Administratör, samt dissociativt minnesstörd så in i bomben.

Re: Vad är PM? Hur skickar jag PM? Hur läser jag PM?

Oläst inläggav SvartaKatten » tis 06 aug 2013, 11:21

Saker som kan gå fel när man skickar PM

SvartaKatten i Ämne: Personliga meddelanden: Utkorg och Skickat skrev:Fråga: Om meddelandet ligger i "Utkorg" är det skickat då?

Svar: Ja, då är det ivägsänt av dig, men inte läst av mottagaren. När det sedan flyttar sig till "Skickat" har det blivit läst av mottagaren. Fram till meddelandet har blivit läst och flyttats till "Skickat" kan du ändra texten i ditt meddelande och även ångra dig ta bort meddelandet.

Man glömmer ämne eller mottagarnamn:

Bild

1. Man glömmer skriva ett ämne på ämnesraden. Då går det varken att skicka eller spara som utkast.

2. Man anger ingen mottagare, eller man glömmer klicka på knappen "lägg till" när man anger mottagare. Då går det inte att skicka. För att ange mottagare:

Bild

Bild

Spamskyddet

Sen kan det även vara spamskyddet som reagerar. Se denna tråd: "Forbidden no access to this forum!" Skriver man ord som på engelska är förknippade med onlinespel, eller namn på mediciner, kan man råka ut för detta. Det kan man komma runt genom att ersätta en bokstav i ordet med en asterisk (*).

Detta felmeddelande får man, mer exakt, när spamskyddet säger ifrån:

Forbidden

You don't have permission to access /forum/ucp.php on this server.

Får du inte detta felmeddelande så är det inte spamskyddet som är problemet.
Du får alltid ett forbidden-felmeddelande enligt ovan, om det är spamskyddet som krånglar.
Tekniska problem: Ställ din fråga här! | Rapportera ett inlägg | Synpunkter och idéer
Mänskliga rättigheter åt brottsoffer IDAG! Utbilda all vård- och omsorgspersonal om kris, trauma och traumatisk stress! De som INTE VILL arbeta enligt modern vetenskap om bemötande och behandling av personer som utsatts för våld och övergrepp MÅSTE SLUTA jobba med människor! Endast personer som har förmåga att bemöta patienter empatiskt och anser att alla människor är lika mycket värda ska få jobba med människor!
Användarvisningsbild
SvartaKatten
Global Moderator
Global Moderator

Trådstartare
Blogg: Visa blogg (12)
Roll: Global moderator och Administratör, samt dissociativt minnesstörd så in i bomben.

Återgå till Frågor och Svar